Vlindertuin - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jan Dros - WaarBenJij.nu Vlindertuin - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Jan Dros - WaarBenJij.nu

Vlindertuin

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 Maart 2017 | Suriname, Lelydorp

Zaterdag 25 maart.

Helemaal vergeten. We hebben het ook zooo druk.
Wieke en ik zijn ook nog naar de vlindertuin in Lelydorp geweest. De eerste keer totaal voorbij gereden. Maar op aanwijzing van een aardige Leydorper toch weer op koers gezet.

De tuin met gebouwen ligt een beetje verscholen in het woud, anders kun je geen vlinders houden, denk ik maar zo. Na eerst even rond te hebben gekeken worden we opgehaald door een gids. Omdat er ook Duitsers in de groep zitten word er Engels gesproken.

We komen er achter dat de vlindertuin voor het publiek maar bijzaak is. Verderop in het bos worden zeldzame vlinders gekweekt. En niet zo'n beetje ook. Er worden ongeveer 4 - 5 duizend vlindercocons per maand geëxporteerd. Hoofdzakelijk naar Europa en Noord-Amerika.

Van eitje, rups, cocon naar een vlinder. Een proces dat begint in de vlinderfabriek in Lelydorp en eindigt in een vlindertuin ergens anders in de wereld als de vlinder uit de cocon komt. 't Is mirakels.

En natuurlijk levert het wat op. Big business als ik het zeggen mag.
Laten we uitgaan van gemiddeld 4500 cocons per maand. Gemiddeld $4 per stuk. Dan kom je toch al gauw op zo'n $18.000 per maand. $216.000 per jaar.
Omgerekend zo'n 1.750.000 SRD. Kun je een heleboel bami van eten.

Ik vermoed zelfs dat dit één van de grootste "schone" exportproducten is van Suriname. Corrupte aardolie, goudwinning en hemelse snuifjes daar buiten gelaten.

Verder worden er ook kleine landschildpadden en boa constrictors gekweekt. Deze wurgslangen kunnen wel 5 meter worden. Die wij zien zijn klein en lui. Zeker net gegeten. Witte rat op het menu. Oh ja, die worden daar ook gekweekt.

Leve de natuur.

• 28 Maart 2017 - 17:34

Jinke:

Mooi hoor!! Klinkt goed allemaal :) nog maar even goed genieten de laatste dagen!!

• 28 Maart 2017 - 19:06

Hillie:

Mooi verhaal... zo'n schildpad hadden wij vroeger thuis ook! Wieke weet het hele verhaal wel :-)
    Nog even lekker genieten!