Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Dros - WaarBenJij.nu Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jan Dros - WaarBenJij.nu

Phagwa

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

14 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Maandag 13 maart,

Het is Phagwa feest in Suriname.
Phagwa, of ook wel Holi-Phagawa genoemd, is een Hindoestaans feest waarbij de lente, nieuwjaar, samenhorigheid en de overwinning op het kwaad wordt gevierd. Handig zo’n 4 in één feest.
Het is de gewoonte elkaar met gekleurde poeder te bestrooien wat wonderlijke taferelen oplevert.

We hebben via de radio gehoord dat het Phagwa feest zich voornamelijk zal afspelen op het Onafhankelijkheidsplein in Paramaribo. Nou, daar moesten we natuurlijk ook bij zijn.
We besluiten in de namiddag eerst ergens in Pabo te gaan eten. Dit keer Creools bij de “Black Boys”. Bruine bonen met rijst, kousenband en kip. Hmmmmmm.

Op het Onafhankelijkheidsplein voor het presidentieel paleis is het “Lustig Gives back Phagw Festival” aan de gang. Allemaal jonge mensen bepoederd met de mooiste pastelkleuren. De kleuren van de Phagwa.
Op het podium is DJ Blasterjaxx aan de gang, wie kent hem wel/niet. Hossende menigte die het zo te zien enorm naar hun zin hebben. Ik moet zeggen, ondanks dat de muziek niet helemaal mijn smaak is vindt ik het wel gaaf klinken.

Aan de overkant bij het paleis gaan de balkondeuren open en aan het postuur te zien kon dat Boutje wel zijn met zijn first lady en 2e dochter. We weten niet of ze het mooi vinden. We gaan uit van wel.

We maken het niet te laat want morgen staat "Lange Tabbetje" op het menu. En dan moet je niet al te laat vertrekken. Woensdag gaan we schildpadden kijken op het strand bij Galibi.

Boeng ja?