Pomerak - Reisverslag uit Domburg, Suriname van Jan Dros - WaarBenJij.nu Pomerak - Reisverslag uit Domburg, Suriname van Jan Dros - WaarBenJij.nu

Pomerak

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

04 Maart 2017 | Suriname, Domburg

Zaterdag 4 maart,

Op zaterdag de weg op is een aanrader. De Surinamers zijn vrij en luieren achter in de tuin of aan/in het water. Dus Wieke en ik op naar Commewijne, bij Paramaribo rechtsaf over de Surinamerivier. Sinds 2000 is er een gigantisch hoge brug die beide oevers van de kilometer brede Surinamerivier verbind. Als je er overheen rijd voelt het net aan als in een achtbaan.

Aan de overkant in het Commewijne district heel veel fruitkraampjes met mango’s, pomerak (rode peerachtige), zoete sinaasappels, watermeloenen, papaja’s en nog veel meer. We hebben natuurlijk wat ingeslagen. Heerlijk als fruithapje.

Op de terugweg toch even Paramaribo in.
Krioelende auto’s en nergens parkeergelegenheid...of toch… jawel bij McDonalds. Wij de stad in om ergens een roti te scoren. Uiteindelijk toch weer bij een Chinees beland. Heerlijk gegeten.
Het oude gebouw van Kersten en Co gezien waar mijn ouders in de jaren 60 vaak hun boodschappen deden. Nu is het..…jawel .....eigendom van een Chinees.

De terugweg naar ons huisje is wel even zoeken. Geen bewegwijzering, wel drempels en gaten in de weg. Op gevoel bij de rivier rechts af en ja hoor de vel blauwe moskee staat er nog steeds. We zitten op de goede weg.

We zijn net weer thuis en de eerste pomerak na 50 jaar wordt geproefd. Het doet me denken aan de pomerakboom in onze achtertuin waarin ik 50 jaar geleden geregeld mijn buik rond at met deze overheerlijke vrucht. Die smaak vergeet je nooit.

Wieke zit te puzzelen en ik ga denk ik maar weer even chillen. Op de achtergrond muziek van een Hindoestaanse bruiloft verderop in de straat.

Morgen gaan we naar Domburg aan het water. Dat schijnt zondags altijd heel gezellig te zijn.

  • 05 Maart 2017 - 17:27

    Gjilke&Johan:

    Is er nog wel wat te zien als wij komen?? Haha lekker actief zijn jullie

  • 05 Maart 2017 - 17:29

    Gjilke&Johan:

    Wij zijn er klaar voor! Alles is gepakt! We zien jullie morgen :)

  • 06 Maart 2017 - 21:37

    Gonny Dros:

    Ha broertje,
    Zo leuk om jullie te volgen maar......sturen jullie het ook naar mijn eigen mailadres? Ik heb het nu steeds van Steven doorgestuurd gekregen. En dat kan toch niet anno 2017!

    Kus van je zus en ook een voor Wieke natuurlijk.

Tags: Pomerak, chillen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Actief sinds 03 Maart 2017
Verslag gelezen: 1132
Totaal aantal bezoekers 102416

Voorgaande reizen:

02 Maart 2017 - 31 Maart 2017

Wieke en Jan in Suriname

Landen bezocht: