Groningen - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Jan Dros - WaarBenJij.nu Groningen - Reisverslag uit Groningen, Suriname van Jan Dros - WaarBenJij.nu

Groningen

Door: Jan Dros

Blijf op de hoogte en volg Jan

09 Maart 2017 | Suriname, Groningen

Donderdag 10 maart,

We beginnen om 9 uur actief te worden. Wil je lekker douchen is de stroom er af.
Stroom eraf…..dan kun je toch nog wel douchen. Nee… want de waterdruk wordt door een soort boiler/waterfilter opgevoerd en die geeft geen druppel vrij.
Er blijkt onderhoud te zijn aan het stroomnet en volgens de buurman zal dat tot ’s middags 3 uur duren.
Gelukkig is de tijd hier een ruim begrip en is de stroom om 11.00 uur weer terug.

Snel wassen en op weg naar Groningen. Bij Paramaribo linksaf, de Kwattaweg met als zijn kleine bedrijfjes en 10-talle warme bakkers volgen tot aan de ijzeren brug over de Saramacca rivier, rotonde 1 kwart om (bij links rijden is dat linksaf) en dan nog 30 km naar Groningen.
Opvallend is de lage begroeiing en de vele weilanden met koeien. Een positieve inbreng van de Boeroes die dit gedeelte van Suriname hebben ontgonnen.

De Boeroes stammen af van Nederlandse boeren die in 1845 vanuit Nederland kwamen om hier een betere bestaan op te bouwen. Vele van deze boerengezinnen hebben dit avontuur niet overleefd. Cholera en gele koorts hebben flinks huis gehouden. Na vele tegenslagen zijn ze het steeds beter gaan doen. De meeste boerenbedrijven zijn rondom Groningen ontstaan.

In Groningen aangekomen heeft onze half Groningse Gjilke het grote bord Groningen al gezien. Natuurlijk even met het bord op de foto. Leuk voor de vriendinnen thuis.
Groningen ligt aan de Saramacca rivier en we snappen nu waarom de Boeroes voor deze omgeving hebben gekozen. Idyllischer kan haast niet.
Trouwens geen Boeroe gezien…of wel , maar dan zijn ze niet wit meer, eerder lelie bruin. Tja en dan vallen ze minder op.

Goed. Het is weer tijd voor de terugreis maar nu via Uitkijk terug naar Paramaribo. Hele mooie route.
We besluiten de kade in Paramaribo te zoeken waar me morgenvroeg om 7 uur (betekent 5 uur opstaan) op de postboot zullen stappen. De hele dag over de Commewijne rivier allerlei stops maken bij diverse plantages en dorpen langs deze rivier. Spannnnnnnend! We kijken er nu al naar uit.

Tenslotte eten we bij de Waag aan de kade van de Suriname rivier. Het eten is hier zo goedkoop dat zelf koken voor de hobbyisten is.

Bij thuiskomst vroeg naar bed want morgen is het wel heel vroeg opstaan.

• 11 Maart 2017 - 12:46

Mooie foto Gjilke !! xxx